Wat zijn de meest populaire toeristische bestemmingen in Spanje?

Een van de belangrijkste momenten van het jaar voor de toeristen sector van Spanje nadert weer: Pasen en de zomermaanden. Veel Europese landen hebben Paasvakantie en omdat in Spanje de zon weer volop begint te schijnen, zijn er duizenden mensen die een bezoekje brengen aan de Spaanse zon. Vanaf juni stijgt het aantal bezoeker nog meer, omdat dan het seizoen voor een strandvakantie pas echt begint. Maar wat zijn de meest toeristische bestemmingen?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Spanje een van de landen blijft die jaar in jaar uit het grootste aantal buitenlandse bezoekers heeft? Is het soort toerisme aan het veranderen? In dit artikel bespreken we de veranderingen in de Spaanse toeristensector.

toeristische bestemmingen spanje hotel

 

Veranderingen in de Spaanse toeristen sector

  • Soort toeristen: De Engelsen, Fransen en Duitsers boeken de meeste vakanties in Spanje, voornamelijk in de lente en zomer. Ook de Belgen boeken steeds vaker een vakantie naar Spanje om helemaal tot rust te komen. Bovendien is er een toename van het aantal toeristen uit het oosten: Russen, Chinezen en Saoedi´s.
  • Situatie in cijfers: Het jaar 2015 was de sleutel in de geschiedenis van het toerisme. Spanje behaalde een record van 68 miljoen buitenlandse toeristen, en dat alleen in de zomermaanden! Dit was een toename van 6% ten opzichte van 2014. In 2014 waren er al 65 miljoen toeristen en dat aantal is in één jaar met 3 miljoen toegenomen.
  • Wanneer reserveren ze? Het is ook erg belangrijk om te weten wat de gewoontes zijn van de mensen als ze de vakantie gaan boeken. Dit is van belang om de klant te lokken, om op het juiste moment vakantiepakketten aan te bieden of om aanbiedingen / promoties aan te bieden. De Fransen bijvoorbeeld boeken vroeg van te voren, volgens enkele reisbureau´s had in het afgelopen jaar 25% de zomervakantie al geboekt in april.
  • Loyaliteit: Het van belang om gebruik te maken van de ervaringen van de toeristen zodat zij nogmaals een vakantie boeken of anderen, familie en vrienden, aanmoedigen om ook naar die bestemming te reizen. Daarvoor is het belangrijk dat ze tijdens de Paasvakantie al enthousiast genoeg raken om terug te keren in de zomer, bijvoorbeeld doormiddel van aantrekkelijke kortingen.

Waar en hoe reizen de toeristen

Het is overduidelijk dat de buitenlandse toeristen hun vakantie het liefste doorbrengen aan de Spaanse kusten. Vaak zijn dit familievakanties en verblijven ze gemiddeld 10 dagen in Spanje. Er moet opgemerkt worden dat de reizigers eerder altijd massaal naar één plek toe trokken, voornamelijk naar de Middellandse Zee. Nu zoeken ze meer de rustigere plekken op met veel charme, maar waar ze ook van de zee en warme temperaturen kunnen genieten.

In vergelijking tot het voorgaande jaar heeft de meerderheid van de Spaanse gemeenten een stijging gehad van het aantal bezoekers. Een van de sterkste stijgingen van een niet-kustgebied was in de regio Madrid. Deze heeft een stijging van bijna 27% behaald. Misschien landen veel toeristen in Madrid en besluiten ze om eerst een paar dagen door te brengen in de hoofdstad voordat ze door reizen naar andere plekken. Deze verandering komt de toeristische markt niet ten goede, omdat veel toeristen liever hun eigen reis bepalen, en dus geen vakantiepakket nemen.

Ook al beslissen ze helemaal zelf hoe ze hun vakantie opvullen, toch blijven ze veel activiteiten doen. Analisten van Turespaña hebben aangetoond dat de interesse van de toeristen aan het uitbreiden is. Aangezien Spanje perfect is voor het beoefenen van alle sporten, wisselen de toeristische gewoonten nog wel eens. Momenteel zijn twee van de favoriete sporten golf en duiken; activiteiten die je door de klimaat omstandigheden in andere landen niet zo goed kunt beoefenen als in Spanje.

toeristische bestemmingen spanje gandia

 

 

De toekomst van het toerisme, is dat al werkelijkheid?

De jongeren die opgegroeid zijn met de technologie hebben zich kunnen ontwikkelen tot onafhankelijke personen wiens belangrijkste motivatie reizen is. In vergelijking tot een andere grote groep reizigers (die liever via een reisbureau reserveren en zij die kwaliteit boven prijs stellen) brengen de Millennials een verandering in de aspecten van het toerisme. De toeristische ondernemingen in deze sector moeten zich aanpassen als ze door willen gaan met het verkrijgen van klanten:

  • Online verhuur
  • Beste prijzen, minder faciliteiten
  • Virtuele loyaliteit

De wereld van internet is onmisbaar. Reizigers verblijven in een hotel, ze posten een foto, vermelden hun locatie en op deze manier krijgt het hotel gratis promotie! Het is dus goed om te weten voor een bedrijf hoe je daar op in kan spelen om gebruik te kunnen maken van deze gratis reclame. De virtuele loyaliteit begint in de “echte wereld”. Dat wil zeggen; als de gasten tevreden vertrekken, dan is er een grote kans dat ze hun ervaring delen met familie, vrienden en bovenal: online. Andere reizigers geloven en vertrouwen de dingen die gedeeld worden, de positieve en negatieve dingen.

De online service is daarom ook de orde van de dag. Online vluchten boeken, vakantiehuizen huren via internet of een excursie kopen vanaf onze tablet is nu heel normaal. Dit was een paar jaar geleden nog wel anders, toen we alles nog per telefoon of een reisbureau moesten boeken. De toeristische markt moet zich aanpassen aan het “hier en nu”. De snelheid en de makkelijkheid van het reserveren.

In de vakantie is comfort belangrijk, de Millennials die de sector langzaam veranderen, vragen betere prijzen en zijn bereid om daar wat voor op te geven.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR