Wat gebeurt er in de vakantieverhuur sector?

Wat is jouw streven en doelstelling voor 2016? 50 directeuren van Europa´s grootste vakantieverhuur bureau´s gaven aan Muchosol een exclusief gesprek over hun strategieën voor succes en over hun huidige zorgen. De experts hebben gesproken en dit is wat zij zeggen over de vakantieverhuur sector:

strand vakantieverhuur sector professionals

1. Klanten zijn op zoek naar ervaring, niet alleen naar een dak boven hun hoofd

“We willen vakantiepakketten aanbieden, niet alleen een accommodatie. We willen onze klanten excursies aanbieden, nieuwe culinaire ervaringen, mogelijkheden om nieuwe sporten uit te proberen… herinneringswaardige ervaringen creëren.” Ottavio Pasotti, Garda Domus. Trento

“De loyaliteit van de klanten winnen – dat is de sleutel tot succes. Door voor ze te zorgen en ze onvergetelijke ervaringen te geven. Want op het moment dat ze hun volgende vakantie gaan boeken, dan denken ze weer aan ons.” FerranBedandBCN. Barcelona

“Dit jaar gaan we de service en de extra´s die we aanbieden upgraden. Dat zal de reis van de klanten compleet maken: vanaf het moment dat ze aankomen tot het moment dat ze weer weggaan. We gaan de waardeketen van de klantenervaring compleet maken.” AssuInmo. Nice

2. Als ze mij niet kunnen vinden, kan ik niet verhuren

“We moeten onze zichtbaarheid verbeteren om meer toeristen te kunnen bereiken. Dat gaan we doen met behulp van property marketplaces; hoe bekender ons product is, hoe beter.” LocationLacAnnecy. Annecy

“100% real time online. We investeren in een kanaal manager om zo al onze accommodaties beter te kunnen beheren. Dit zal helpen om de prijzen en beschikbaarheid helemaal up-to-date te houden. Op die manier kan de klant precies zien wat de beschikbaarheid en de prijs is.” Home Rental. Parijs

3. Sociaal netwerk als adviseur

“Het sociale netwerk gebruiken we om erachter te komen waar we in moeten investeren voor het komende jaar. Daarnaast is het een perfecte manier om zichtbaar te zijn voor de klant en om aan onze image te werken. Mond tot mond reclame werkt het allerbest tegenwoordig.” Ferran, BedandBCN. Barcelona

We willen contact hebben met de klanten via het social network, alsmede om te zien wat ze vinden van hun vakantie en om ze dichtbij ons te houden.” Daniel, Espatur. Valencia

“We zien een groei in het sporttoerisme. Voornamelijk vanuit noord Europa, vooral voetballers en fietsers. Het mooiste is dat ze in het laagseizoen komen.” Isabel Aguilés, Serviden. Denia

4. Reserveringen via de telefoon worden steeds populairder

“We hebben een enorme stijging gezien in de reserveringen via smartphones en een aanzienlijke daling in de boekingen via de vaste telefoon. Goede web designs en webpagina´s voor smartphones is nu 100% nodig!” Emilio Torrent, Costa Calpe. Calpe

“Met het oog op 2016 willen we meer aandacht besteden aan de smartphones, omdat we praktisch meer boekingen binnen krijgen via de smartphone dan via de website.” David, Real Rent. Valencia

5. Duidelijke prijzen en fantastische fotografie is de sleutel tot online verkoop

“We hebben de extra kosten geschrapt. We laten altijd de uiteindelijke prijs zien op de website. Zo weet de klant precies waar die aan toe is, geen verrassingen!” Emilio Torrent, Costa Calpe. Calpe

“Goede foto´s van de accommodaties zijn erg belangrijk, het beïnvloedt de klant enorm. Het helpt de klant om met een gerust hart op reis te laten gaan door de accommodatie in mooi licht te laten zien, met zorg genomen foto´s en een gedetailleerde beschrijving. Het product laten zien zoals het is.” Alejandro, Livin4Málaga. Málaga

“We willen een geweldige portfolio van onze accommodaties creëren, gedetailleerde foto´s van elke kamer, duidelijk en overzichtelijk. Dit omvat beschrijvingen, extra´s, etc.” Happy Holiday, Bergamo

“We zijn van plan om te gaan investeren in de renovatie en modernisatie van onze accommodaties. We willen ze perfectioneren zodat ze helemaal voldoen aan de benodigdheden van onze klanten. Ze zullen Wi-Fi hebben, air conditioning en de klant zal accommodaties zien die 100% aan hun behoeften voldoen.” Isabel Aguilés, Serviden. Denia

6. Conflict in het Midden-Oosten en Noord Afrika heeft invloed op de markt

“We hebben een terugkomst van onze Duitse klanten gehad, veroorzaakt door de instabiliteit van andere bestemmingen. Ook hebben we een stijging in het aantal Russische klanten gezien; Spanje is een top bestemming voor ze geworden vanwege de instabiliteit van andere bestemmingen.” Mari Carmen, Parque Montroig. Miami Beach

“Door de aanvallen in Tunesië hebben we meer Franse klanten aangetrokken; zij zijn altijd een van onze grootste klanten geweest, maar sinds de aanvallen hebben we een piek gezien in het aantal boekingen op de markt.” Emilio Torrent, Costa Calpe. Calpe

7. Regelgeving binnen de sector is belangrijk

“We moeten een nauwe band behouden met de SLPM, the Parisian Holiday Lettings Union. We moeten aan de top blijven met alle wijzigingen van de wet en ons volledig aanpassen aan elke nieuwe regel.” Home Rental. Parijs

“Barcelona zal binnenkort een nieuwe procedure krijgen die zou kunnen helpen met het uitbreiden van het aantal geregistreerde accommodaties. Het tegengaan van illegale accommodaties heeft ons ook geholpen, het Airbnb fenomeen was een enorme hit, maar verandert langzaam van richting. Een bestaansrecht om te mogen verhuren is nu heel gunstig.” Ferran, BedandBCN. Barcelona

“We willen er zeker van zijn dat onze hele onderneming aan de eisen van de wet voldoet. Dit houdt in dat we ons aan de wet houden, alle veranderingen up-to-date houden maar ook dat we elke verandering op volgen. AssuInmo. Nice

Dit zijn een aantal van de zorgen en trends waar de experts over gesproken hebben, hieronder hebben we een aantal van die punten samengevat.


Een van de belangrijkste sleutelwoorden die genoemd werd door de experts: “Ervaring”. Ze realiseren zich allemaal dat ze het vertrouwen en de loyaliteit van de klant moeten winnen, jaar in, jaar uit. Klanten willen veel meer dan alleen maar een vakantiehuis. Dit betekent aanwezig zijn bij alle reizen van de klant, inclusief optionele services, transfers, excursies, sportactiviteiten, en alles wat waarde kan toevoegen aan het verblijf van de klanten.

Om reserveringen te krijgen moet je aanwezig zijn op zoveel mogelijk manieren, zowel op de verkoop kanalen als op social network. Zichtbaarheid is een heel belangrijk punt.

Op je website moet je de klant niet verwarren: alleen laten zien wat echt beschikbaar is, de echte prijs geven die ze gaan betalen en een goede beschrijving en foto´s geven van de accommodatie. Dit is het product dat we verkopen, dus het verdient 100% onze aandacht.

Natuurlijk zijn er ook externe factoren die een effect kunnen hebben op trends of de manier waarop je jouw bedrijf beheert. Blijf daarom op te hoogte van de ontwikkelingen in de vakantieverhuur sector. Twee van deze externe effecten hebben de meeste invloed volgens de experts: veranderingen door internationaal terrorisme en veranderingen in de regelgeving.

Kortom, volgens onze experts in de vakantieverhuur sector, zijn dit de belangrijke trends van dit jaar waar we ons op moeten focussen om succes te behalen.

Wat denkt u? We horen het graag van u, plaats een reactie of vertel ons over uw visie; wat is de beste manier om 2016 aan te pakken?

Professionals praten over vakantieverhuur sector

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR